Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V České republice doposud neexistují objektivní metody pro diagnostiku grafomotorických potíží u dětí. Probíhající výzkumy používají moderních digitizérů pro zachycení procesu psaní a následné kvantifikování parametrů písma. Mezi cíli této práce je vyvinout softwarové nástroje pro usnadnění práce se sbíranými daty, jako je třídění databáze a usnadnění práce odborníků při hodnocení jednotlivých cvičení. Dalším cílem práce je navrhnout a následně analyzovat nové parametry on-line písma na kohortě dětí ze 2.až 4. třídy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvě desktopové aplikace na platformě .NET a byly navrženy a naprogramovány tři nové kvantifikační parametry písma založené na principu Isochornie, dvourozměrné korelaci, a geometrickém centroidu. Všechny tři parametry vykázaly signifikantní korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dětí druhé a čtvrté třídy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivním hodnocením odborníka u celé kohorty. Analýza parametrů naznačuje potíže s regulací tempa písma a pracovní pamětí u dětí s grafomotorickými potížemi.
Exploring the Contribution of Isochrony-based Features to Computerized Assessment of Handwriting Disabilities
Gavenčiak, M. ; Zvončák, V. ; Mekyska, J. ; Šafárová, Katarína ; Čunek, Lukáš ; Urbánek, Tomáš ; Havigerová, Jana Marie ; Bednářová, Jiřina ; Galáž, Z. ; Mucha, J.
Approximately 30–60 % of the time children spend in school is associated with handwriting. However, up to 30 % of them experience handwriting disabilities (HD), which lead to a decrease in their academic performance. Current HD assessment methods are not unified and show signs of subjectivity which can lead to misdiagnosis. The aim of this paper is to propose a new approach to objective HD assessment based on the principle of movement isochrony. For this purpose, we used a database of 137 children attending a primary school, who performed a transcription and dictation task, and who were associated with a BHK (Concise Evaluation Scale for Children's Handwriting) score. Employing a machine learning model, we were able to estimate this score with 18 % error. An interpretation of the model suggests that the isochrony-based features could bring new benefits to the objective assessment of HD.
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V České republice doposud neexistují objektivní metody pro diagnostiku grafomotorických potíží u dětí. Probíhající výzkumy používají moderních digitizérů pro zachycení procesu psaní a následné kvantifikování parametrů písma. Mezi cíli této práce je vyvinout softwarové nástroje pro usnadnění práce se sbíranými daty, jako je třídění databáze a usnadnění práce odborníků při hodnocení jednotlivých cvičení. Dalším cílem práce je navrhnout a následně analyzovat nové parametry on-line písma na kohortě dětí ze 2.až 4. třídy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvě desktopové aplikace na platformě .NET a byly navrženy a naprogramovány tři nové kvantifikační parametry písma založené na principu Isochornie, dvourozměrné korelaci, a geometrickém centroidu. Všechny tři parametry vykázaly signifikantní korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dětí druhé a čtvrté třídy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivním hodnocením odborníka u celé kohorty. Analýza parametrů naznačuje potíže s regulací tempa písma a pracovní pamětí u dětí s grafomotorickými potížemi.
Rhythmic differences between Vietnamese English and the British standard
Slówik, Ondřej ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Diplomová práce se zabývá rytmickými rozdílnostmi mezi vietnamskou angličtinou a britským standardem. Vzhledem ke skutečnosti, že všichni nahrávaní mluvčí se narodili v severním Vietnamu, nebo tam aspoň dlouhodobě žili, je třeba specifikovat, že se jedná spíše o severovietnamskou angličtinu. Teoretická část se zpočátku věnuje tématu rytmu z obecného hlediska a následně moderním metodám analýzy a měření rytmu. Teoretická část se dále věnuje základní charakteristice vietnamštiny a standardní britské angličtiny. Poslední kapitola teoretické části představuje přemostění mezi teorií a analýzou vzhledem ke skutečnosti, že se zaobírá vybranými problémy vietnamské angličtiny, zejména konkrétními odlišnostmi při realizaci samohlásek a souhlásek. Další kapitoly práce se zabývají metodologií výzkumu a vysvětlují kritéria výběru mluvčích a způsob zpracování materiálu. Analýza se zabývá výpočtem parametrů rytmicity (%V, ΔV, ΔC, varcoV, varcoC, rPVI-V, rPVI-C, nPVI-V, nPVI-C) a jejich porovnání s britským standardem. V rámci analýzy byl též zkoumán vliv prozodické kompaktnosti a také pohlaví mluvčího na rytmus projevu. Výsledky ukázaly, že vokalická měření u vietnamské angličtiny vyšla nepatrně nižší než u britského standardu. Hodnoty souhlásek však vyšly v případě vietnamské angličtiny do značné míry vyšší....

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.